tisdag 1 december 2015

24 dagar till jul....

God Jul och Gott Nytt År!
Så var den färdig för i år. Nästan. En bild återstår...

För att summera det hela. Jag har haft roligt när jag fotat och har utvecklat mitt konceptuella tänkande och arbetat för att lyckas med mina abstrakta bilder. Min mamma tycker att de "var suddiga och konstiga" och konstaterar att hon undrar vad fan det är för bilder jag tagit. Tack för att du respekterar mitt skapande. Jag älskar dig också. Själv tänker jag att det finns flera därute som också tycker om att arbeta abstrakt och jag tror att nästa år ska jag försöka hitta likasinnade som jag kan diskutera bild och form med. Samt att jag ska lägga upp bilder som jag målat i bloggen. Kanske blir det ett år för bloggande nästa år. Eller så kommer jag bara ha häcken full med jobb. Det är också möjligt. I vilket fall, tack för i år!

Lucka 24. Rund

Lucka 23. Blå

Lucka 22. Avstånd

Lucka 21. Vila

Lucka 20. Ljus



Lucka 19. Gömma

Lucka 18. Porträtt

Lucka 17. Längtan

Lucka 16. Flyta  

Lucka 15. Samarbete

Lucka 14. Topp

Lucka 13. Tre

Lucka 12. Måsten

Efter att ha sackat efter ett tag har jag nu hunnit ikapp och nästan alla luckor är "öppnade". Men det är en, som jag inte förmår skapa, jag kommer inte på vilken bild som bäst kan komma att symbolisera temat "Närhet". Kanske för att jag upplever så mycket närhet och kärlek varje dag...Den får vara tom ett litet tag till....

Lucka 11. Närhet

Lucka 10. Löften

Lucka 9. Street

Lucka 8. Hopp

Lucka 7. Risk

Lucka 6. Förbud

 Lucka 5. Rädsla

Lucka 4. Avkopplande

Lucka 3. Samtal

Lucka 2. I vattnets tecken


Lucka 1. Frihet

                                                                                       

7 kommentarer:

  1. Jag har verkligen hamnat efter med kommenterandet, bot och bättring. Kul att se att du hållit så hög fart med dina luckor och tolkningar. Lucka 1: luckan är en gåta jag inte kan knäcka! Jag återvänder till den gång på gång. Den är estetiskt tilltalande samtidigt som den inte är helt uppenbar. Är det någon som gått upp i rök och därmed är fri? Är det en fågel som i sin bur endast lämnat kvar en fjäder? Det är ju inte julafton riktigt än den men jag törs nog säg att denna bild är en av mina personliga favoriter! Snyggt!

    SvaraRadera
  2. Det är en av mina favoriter med och det har grämt mig att jag gick ut så starkt så att jag hela tiden haft den bilden som måttstock. Jag tror att anledningen till att den blev bra var ett grundligt förarbete från tankeprocess till utförande. Den var riktigt rolig att ta! Tråkigt nog känns som tiden försvann därefter och att flera andra blev ett hastverk istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det måste ju erkännas att det blir ju ett och annat hastverk eller nödlösning. Men jag tycker du lyckats hålla en röd tråd genom dina bilder. Lucka 1, 2, 5, 6, 8, 9, 10, 12 och 21skulle jag sortera in under en stil och de andra under en annan nyans, men jag tycker jag känner igen det "Maddeianska" i alla. Jag gillar och beundrar och funderar hur du gjort de abstrakta luckorna. Särskilt lucka 10 och lucka 21 återkommer jag till och funderar på. Jag tror det är färgerna som särskilt tilltalar.

      Radera
  3. Lucka 9, Street, enkel och stilren men ändå nyskapande. Inspirerande. Lucka 12, måsten, måste jag erkänna tog ett tag innan poletten trillade ner men när jag väl hittat en tolkning smålog jag lite på läpparna. I luckan ser jag en trött småbarnsförälder som mitt i natten måste tända lampan på toaletten för att byta blöjor. Föräldern är trött och kan knappt hålla ögonen öppna. Alternativ, ett lite tråkigare måste där någon råkat ut för virusangrepp och placerat sig i badrummet för resten av natten (vi har väl alla varit där, usch). Med så lite i bilden ger den ändå betraktaren möjlighet att se så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha, vad roligt det är med tolkningar och vad man ser. Det är ju mörkt mest hela tiden så man får försöka jobba med mörkret och inte mot det...Det är en utebild och kanske kan den ledtråden öppna upp för nya tolkningar :-)

      Radera
  4. Många fina och intressanta bilder! Jag fastnar vid de spännande luckorna 1 med fjädern och 6 med det halva ansiktet. Såväl 17 som 18 var fina personliga porträtt. Lucka 21 var vacker, med den svaga skuggningen och de mystiska ljuspunkterna. Vill passa på att önska ett Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar. Tänk vad man kan åstadkomma med sämsta möjliga förutsättningar...
    Jag tycker om begränsningarna men ibland skulle jag önska att få mer tid att fota och kunna åka iväg mer. Samtidigt bjuder hemmets fyra väggar på oanade gåvor om an bara stannar upp lite....

    SvaraRadera